Hvordan bli god på sosiale medier?

Hvordan bli god på sosiale medier?

Sosiale medier er blitt en del av vår hverdag. Både bedrifter og privatpersoner tar i bruk plattformer for å merkevare seg selv og bedrifter.

Jeg jobber aktivt med sosiale medier med på bedriften min sine kanaler, og kunder sine kanaler. Vi har satt i gang litt ¨forsking¨/testing på www.peachy.no sine plattformer. Da i hovedsak Facebook og Instagram. Målet med denne testingen er å finne ut hva det er målgruppen(e) vår(e) liker. Hvordan kan vi få mest mulig rekkevidde og engasjement på våre innlegg.

Test målgruppen på sosiale medier

Noen av tingene vi sjekker ut, kan virke banale, men personasene i vår profil har mange forskjellige utgangspunkt. Derfor prøver vi å finne fellestrekk på sosiale medier. Dette vil igjen skape mest engasjement og reach på våre innlegg. Noen av tingene vi fokuserer på er dette:

  • Hvordan skal vi skrive?
    • Lange tekster? Korte tekster? Formelle tekster? Uformelle tekster?
  • Hvordan bilder skal vi bruke?
    • Bilder av oss? Visuell profil i feeden?
  • Når og hvordan skal vi publisere?
    • Klokkeslett? Direkte på plattformen? Eller gjennom et publiseringsverktøy? Hvilke dager er følgere/potensielle følgere mest aktive?
  • Bruk av emojis?
    • Hvilke emojis blir mest tatt i bruk? Har det noe sammenheng?
  • Hvordan kan vi få følgere til å ta i bruk vår egen hashtag?
    • Hvordan skape engasjement med målgruppen? Hvordan skape dialog gjennom sosiale medier?

All denne dataen som vi finner har vi satt inn i et system som gjør det lettere for oss å finne ut av sammenhenger. Det betyr også at vi tester ut forskjellige strategier på våre egne plattformer. Til slutt er målet at vi ser hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Faktumet er kanskje i den farten som sosiale medier utvikler seg, at vi aldri kan slutte å teste. En dag fungerer en annen ting, en annen dag fungerer det ikke. Så det kan virke som denne strategien kun utelukker ting. Resten må vi utvikle videre. Aldri slutt å teste.

TIlbake til toppen