Refleksjonsnotat – hvordan starte en nettbutikk.

Refleksjonsnotat – hvordan starte en nettbutikk.

I forbindelse med eksamen i valgfaget digital markedsføring fikk vi i oppgave å starte en fult fungerende nettbutikk. Eksamen har både en praktisk del, men også en teoretisk del. Den praktiske delen består av å opprette en nettbutikk og bruke styringsverktøyet OKR. Den teoretiske delen er å lage en lanseringsstrategi samt å beskrive hvordan vi skal håndtere logistikk, markedsføring og kundeservice. Alt dette får du lese om her.

Denne eksamen har tatt oss gjennom ulike faser. Disse fasene har vært veien for å starte en nettbutikk. I dette innlegget tar jeg dere med gjennom disse fasene. En enkel guide på hvordan du eller dere kan starte en nettbutikk.

Idèmyldring

I gruppen vår går alle kreativ markedskommunikasjon hvor vi har lært en del om kreative prosesser og metoder for å komme i gang med eller uten en idé.

Vi startet med brainstorming som innebærer at vi snakker med hverandre uten å stille kritiske spørsmål, men istedenfor bygge videre på hverandres idèer. Med en slik prosess kan man  finne opp kreative løsninger. Vi kom opp med ulike idèer i ulike bransjer, forskjellige konsepter og ymse løsninger. Etter en slik prosess er det fornuftig å skille ideene fra hverandre, kaste noen og jobbe videre med andre.

Valg av webhotell – det fysiske stedet der innholdet ligger

Når vi valgte webhotell var det forskjellige faktorer å tenke på. Det eksisterer utallige med webhotell som alle lover at det er enkelt å bygge en nettside. Ettersom eksamensoppgaven anbefalte Woocommerce eller Shopify prøvde vi oss på begge for å finne ut hvilken av disse plattformene vi likte å jobbe i. Valget falt på shopify. Shopify opplevdes som brukervennlig. Det er enkelt å designe nettsiden i tillegg er det enkelt å legge inn produkter som skal selges. Andre webhoteller som kan brukes er for eksempel wix.com, wordpress eller one. Alle disse webhotellene tilbyr templates som gjør det utrolig enkelt å designe nettsiden.

Domene – hjemmesideadressen til nettbutikken

Et domene er selve navnet på nettsiden. Det er utrolig enkelt å opprette dette. Man kan gjøre dette gjennom domene.shop eller webhuset. Vi bruke domene.shop for å finne og å kjøpe et tilgjengelig domene.

Når domene er klart måtte vi koble det opp mot Shopify. Dette ble en frustrerende prosess som også ble tidskrevende. Det å koble sammen disse domenene var utfordrende. I Shopify var vårt domenenavn www.notatbok.myshopify.com. Vi ønsket å bruke et eget domene for å fremstå som mer etablerte og profesjonelle. I Shopify kan man ¨connect existing domain.¨ De tilbyr en mal som forklarer denne prosessen.


OKR – et styringsverktøy

OKR er et styringsverktøy som skulle hjelpe oss å definere mål og veien for å nå målene. Målene blir kalt objectives/ ambisjon. Dette er en kort, inspirerende setning om hva man ønsker å oppnå. Key results/konkrete mål er en beskrivelse av nøkkel resultatene, man kan se på de som delmål får å nå ambisjonene. Gjennom å bruke dette verktøyet skapte vi felles mål som vi jobbet mot. Det gjorde at vi konkret jobbet med delmålene for å oppnå ønsket effekt. Dette er et verktøy som jeg anbefaler og som jeg kommer til å ta i bruk i flere anledninger.

Vår OKR så slik ut:

Du kan lese mer om OKR på Karl Philip sin blogg her.

Markedsføring av nettbutikken.

Markedsføring kan være kostbart, i gruppen vår hadde vi ikke noe budsjett på markedsføringen og ville gjøre det så rimlig som mulig. Og det er ikke noe problem. Gjennom sosiale medier kan man bygge en merkevare og nå ut til målgruppen uten å måtte bruke noe som helst. Vi opprettet en bedriftskonto på både Instagram og Facebook. Disse plattformene har gode analyseverktøy i tillegg som de tilbyr annonsering gjennom Facebook manager. Med fokus på sosiale medier for å bygge en sterk merkevare forstod vi at vi trengte å fokusere på SEO for å generere trafikk inn til nettsiden. SEO er søkemotoroptimalisering som gjør at du kommer høyere opp i google treff. Denne måten å markedsføre på gjør det enkelt å skape trafikk, uten å bruke penger.

Lanseringsstrategien

Vi lagde en lanseringsstrategi som en del av eksamensoppgaven. Her valgte vi å legge vekt på hvor vi skal markedsføre oss, hvem som er målgruppen, finne ut hvor vi finner målgruppen, hvordan kan vi ta i bruk annonseringsverktøy effektivt. Vi hadde også fokus på visuell profil fordi vi har et ønske om å skape et sterkt merkevare gjennom å ta i bruk farger og logo, samt bilder.

Vi oppsummerte lanseringsstrategier i en AIDA – modell for å konkretisere hvordan og hvor vi skal få oppmerksomhet fra målgruppen, skape et ønske/behov for våre produkter, oppnå handling fra målgruppen og til slutt hvordan vi kan tilfredsstille dem.

Oppsummering

Denne eksamen har vært ekstremt lærerik. Det å starte en nettbutikk har vært mye mindre komplisert enn forventet. Disse enkle stegene er alt man trenger å skape en fult funksjonerende nettbutikk. Vi har møtt på litt frustrasjoner for eksempel med å koble sammen domenene. En utrolig bra guide for dette er Veronica Borg sin guide.

Vi gleder oss til å forsette utviklingen av nettbutikken og se hvor våre nåværende planer tar oss. Det blir også spennende å komme frem til nye ideer som gjør at nettbutikken blir enda bedre.

TIlbake til toppen